Co se stane, když vrtulníku vysadí motor?

Pokud vrtulníku odejde motor nebude klesat dolů jako skála. Skutečně jsou navrženy tak, aby byli schopni bezpečně přistát i bez funkčního motoru.

Ve skutečnosti máte větší šanci, že výpadek motoru přežijete v helikoptéře než když se to stane v letadle. Šanci bezpečně přistát, často i bez poškození mají piloti díky autorotaci hlavních rotorových listů. Tento způsob přistání bez elektrického proudu patří k situacím, na které jsou piloti vrtulníku školeni.

vrtulník autorotacePři testování se většinou vypne motor do takové míry, aby zůstalo zachováno volné otáčení listů rotoru. Tímto způsobem je možné i bez elektrického proudu přistát. Při skutečném selhání motoru je pro piloty vrtulníků rozhodující, tuto techniku aplikovat, dokud ještě mají určitou kontrolu nad rotorem vrtulníku.

Přistání pomocí autorotace je někdy nutné, pokud lopatky zadního rotoru přestanou fungovat správně nebo již nereagují na točivý moment hlavních lopatek rotoru, takže se vrtulník otáčí, pokud není motor vypnutý. Ať již pilot vypne motor nebo motor skutečně selže, jakmile motor klesne pod určitý počet otáček za minutu, odpojí speciální mechanismus spojky motor od hlavního rotoru automaticky. Tím je umožněn volný pohyb hlavního rotoru.

Jakmile motor selže nebo je vypnutý, musí pilot okamžitě snížit zdvih a vrtulník začne sestupovat. Pokud to neudělá dostatečně rychle, což by umožnilo příliš klesnout otáčkám hlavního rotoru, ztratil by nad vrtulníkem kontrolu. Výsledkem je pak volný pád s následnou havárií. Samozřejmě to není zcela obvyklé, protože pilot je vycvičen právě na tuto okamžitou reakci.

Správný úhel sklonu udržuje optimální otáčky rotoru a liší se podle různých typů vrtulníku. Klouzavý úhel se pak mění v závislosti na povětrnostních podmínkách, hmotnosti, nadmořské výšce a rychlosti letu. Ve všech případech má správný úhel sklonu účinek při vytvoření proudícího vzduchu vzhůru.

Když se vrtulník přiblíží k zemi, musí se pilot zbavit většiny dopředného pohybu a pomalu zpomalit pomocí uložené kinetické energie v rotoru. Při dokonalém provedení bude přistání celkem jemné.

Autorotace může znít jako poměrně složitá a obtížná věc, ale podle informací od instruktorů létání jde o poměrně jednoduchou věc ve srovnání s dalšími aspekty létání helikoptéry. Ve skutečnosti má většina studentů více potíží při prvním pokusu o vznášení na jednom místě, než při prvním pokusu o přistání bez motoru.

Share Button

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

banner Bookmark this page TOPlist
Advertisment ad adsense adlogger