Přívěsné vozíky a osvětlení

Pro použít přívěsných vozíků existuje celá řada důvodů. Od roku 2010 se vztahuje na vozidla, která přesahují váhu 3,5 tuny povinnost placení mýta za využívání dálnic, rychlostních silnic a některých silnic I. třídy. Pokud je samotné vozidlo lehčí než 3,5 tuny a připojí se k němu přívěs, platí pouze povinnost využívat dálniční známku pro vozidla do 3,5 tuny. Přívěsný vozík za autem tak může svou kapacitou nahradit větší nákladní vozidlo se značnou úsporou nákladů. Výhodou je také možnost připojení přívěsu za standardní služební vůz. Tím se zvýší možnosti jeho využití a zároveň se ušetří náklady na pořízení specializovaných vozidel, která nejsou tak často používána. Významnou výhodou je také variabilita tj. snadné přizpůsobení vozíku pro konkrétní použití.

Kategorie vozíků a podmínky

Při pořizování přívěsných vozíků je nutné myslet na pravidla daná zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, dále vyhláškou č. 341/2002 Sb. a také zákonem 56/2001 Sb.. Přívěsy jsou rozděleny do kategorií O1 až O4 podle jejich nejvyšší přístupné hmotnosti. Z důvodu dalších omezení jsou však v kombinaci s vozidly do 3,5 tuny nejvyužívanější kategorie O1 a O2, tedy brzděné a nebrzděné přívěsy s nejvyšší přístupnou hmotností do 750 kg a 3500 kg. Pokud maximální přístupná hmotnost přívěsného vozíku nepřesáhne 750 kg, nebo pokud není větší než pohotovostní hmotnost tažného vozidla a zároveň souprava nepřesáhne limit 3,5 tuny, stačí řidiči řidičské oprávnění skupiny B. Nutné, je dodržení největší povolené hmotnosti daného typu přívěsu uvedené v technickém průkazu tažného vozidla. Pakliže by byl přívěs těžší než 750 kg a zároveň souprava přesáhla hranici 3,5 tuny, je již nutní vlastnit řidičské oprávnění skupiny B+E. Samozřejmostí je pak přítomnost schváleného tažného zařízení na vozidle. Při nestandardní velikosti vozíku, nebo pokud přívěs znemožňuje použití zpětných zrcátek vozidla, je nutné využít přídavná zrcátka nebo jinak zajistit patřičný výhled dozadu.

Jak vybírat správný vozík

Kromě dvou kategorií přívěsů daných zákonem se přívěsy dělí podle jejich určení. Vzhledem k snadné úpravě jsou na trhu přívěsné vozíky určené pro většinu myslitelných využití. K dispozici jsou vozíky uzpůsobené na převoz sypkého materiálu s funkcí sklápění, přepravníky na automobily, motocykly nebo stavební techniku, skříňové přívěsy nebo jinak dále specializované přívěsy. Jednoduché vozíky s maximální přístupnou hmotností do 750 kg váží podle konstrukce a velikosti zhruba 130 kg a tak se jejich užitečná hmotnost rovná maximálně 620 kg. U brzděných vozíků s maximální přístupnou hmotností do 3,5 tuny lze pak převážet náklad až o hmotnosti 3 tun.

Nedílnou součástí každého přívěsného vozíku je také elektroinstalace a celkové osvětlení, které musí splňovat zákonem dané normy. Jestliže zvažujete další vylepšení přívěsného vozíku, nebo výměnu některých dílů za lepší či novější vyberte si kvalitní značkový materiál, aby byla jistota homologace a dlouhé výdrže.

Share Button

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

banner Bookmark this page TOPlist
Advertisment ad adsense adlogger